Leadmanagement

Alles weten, van lead tot deal

Het programma

Een op testritten afgestemd lead generatie programma van Volvo France en een platform voor dealers voor het opvolgen van de leads.

Resultaten

Er worden dit jaar meer dan 1000 leads gegenereerd per maand. Meer dan 90 % van de leads worden door de dealers opgevolgd, waarvan 40% binnen de 48 uur. 20% van de testritten leiden tot aankoop.

Key learnings

Campaign efficiency. Alle processen, zowel die naar de eindconsumenten (banner campagnes, e-mail marketing acties, …) als die naar de dealer (lead dispatching, follow up, satisfactie meting, …) kunnen vanuit 1 platform gestuurd worden, waarbij 1 consistente dataflow vanaf de lead generatie kan worden gerealiseerd.

Customer experience. Klanten kunnen rekenen op een snelle follow up door de dealer. Daarnaast zijn er follow up calls door een centraal call center. In zowel de Volvo communicatie als de dealer communicatie wordt dezelfde look & feel en tone-of-voice gehandhaafd.

Measurability. De voorkeuren van de consumenten over hun actuele en toekomstige wagen en informatie over hun aankoopbeslissing zijn samen met de dealer-data beschikbaar binnen 1 database. Er is een maandelijkse opvolging van lead generatie (kost per lead, kost per medium, kost per kanaal), lead follow up (dealer performantie in opvolging en sluiten van deals) en feedback van de eindconsumenten (snelheid en kwaliteit van de opvolging).

Veel nieuwe klanten door een perfecte samenwerking tussen fabrikant en kanaal

Het programma

Een lead generatie programma dat opgebouwd is rond een ijzersterk consumentenvoordeel : de energiecheque. We realiseerden een geïntegreerd Hot lead follow up-platform voor installateurs van verwarmingsketels, met o.a. een lead management software- en een incentiveringsschema.

Resultaten
95% van de leads worden door de installateurs opgevolgd en 90 % leiden tot een offerte. Er wordt bovendien een close rate van 70% bereikt.

Key learnings

Campaign efficiency. We zorgen voor een vereenvoudiging en standaardisering van de inflow van leads. Alle leads worden gecentraliseerd: de verdeelprocedures naar de installateurs én de opvolging van de kwaliteit van hun commercieel werk ge-optimaliseerd.

Customer experience. De eindconsument wordt enkel intensief opgevolgd indien er een concrete aankoopbeslissing is en de installateur naar voorkeur wordt gegarandeerd. Voor de installateur zijn er ook voordelen. De lead wordt verdeeld in functie van bestaande klantenrelaties, competenties en workload. Goed commercieel opvolgingswerk wordt geïncentiveerd.

Measurability. Er is een maandelijkse opvolging van de kwaliteit van de leads, van het opvolgingswerk door de installateurs en van de tevredenheid van de eindklanten. Lead genererende media worden continu bijgestuurd – net als de verdeelsleutels van leads over de installateurs – en er wordt een groeiend inzicht gegenereerd in de mogelijkheden voor cross en repeat sales vanuit een database.